♕ Nur Ainina


♫ Enjoy ♫




Dysmenorrhoea a.k.a senggugut
Wednesday, 4 September 2013 | 08:28 | 0 comments
Hello :)

Arini nak cerita ckit pasal senggugut . Ade tak sape-sape yang penah rase senggugut ? Haaa . Sakit kan . Kadang-kadang , sampai tak boleh nak bangun uolllsss . Perempuan NORMAL . Aku ulang balik . NORMAL . Akan mengalami menses sekurang-kurangnya sebulan sekali . Menses ? Orang kampung aku cakap datang bulan . Alaaa .. period , haid .. Haaa seumpama dengannya .



Korang mesti takkan senang duduk punye . Kalau aku , siap meraung-raung lagi . Bagi aku teruk gak la . Senggugut aku amek mase 3 ari baru okay . Selalunya orang lain sehari je . Sampai ade satu mase tu , aku tdo kat meja study . Takleyh nak baring . Sakit . Aku tahan gak taknak makan ubat . Guling-guling nanges dulu . Penat nanges tdo .

Simptom-simptom sakit ni boleh kacau bilau kan aktiviti seharian kite . Mane taknye . Duk melingkurrrr atas katil . Antara simptom nya :

  • perasaan amat sedih atau putus asa, kemungkinan membayang bunuh diri (suicide ideation)
  • perasaan tegang atau resah
  • serangan panik
  • perubahan perasaan, menangis
  • mudah terganggu atau marah berpanjangan, meningkat pertelingkahan interpersonal
  • tidak kisah atau tidak berminat dalam aktiviti harian dan hubungan
  • sukar menumpu perhatian
  • lesu
  • kemaruk atau peningkatan nafsu makan
  • sukar tidur, insomnia atau hipersomnia
  • perasaan "luar kawalan"
  • peningkatan atau penurunan nafsu seksual
  • peningkatan rasa bagi intim emosi
  • simptom fizikal: kembung, degupan jangung (heart palpitations), payu dara sensitif, sakit kepala, sakit sendi atau otot
#Lima atau lebih simptom mungkin menunjukkan PMDD (Premenstrual dysphoric disorder /dysmenorhoea). Simptom berlaku semasa minggu sebelum kitaran haid dan lenyap selepas beberapa hari selepas mula haid.






Senggugut ni ade dua jenis . 
1. Senggugut primer : Disebabkan oleh penghasilan hormon prostaglandin oleh badan yang mengecutkan rahim secara luar biasa kuat . Biasanya menyerang wanita remaja yang belum kawen .

2. Senggugut sekunder : Adanya sel endometrium di luar rahim dan berlaku pendarahan di dalam perut dan jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang biasanya pada usia lanjut .


Dari pandangan islam pulak , senggugut ni kesan cakaran iblis kt rahim wanita . Jahatkan iblis ni . Kat bawah ni ada amalan yang kita same-same boleh amalkan . #takenote





old post / new post